Στα συρματοπλέγματα οι νότες της Πρώτης Συμφωνίας του Θεοδωράκη

  • EKSORIA
  • PARTITURES
  • makronisos
  • makronisos-2


Listed by Persephone Germeni Journalism
Place Category: MusicPlace Tags: Θεοδωράκης, Μακρόνησος, and Πρώτη Συμφωνία

Profile
Profile
More Info
Photos
Embed Videos
Map
Reviews
Related Listing
Authored by Expert
  • Στη Μακρόνησο, τόπο εξορίας για τον Μίκη Θεοδωράκη και χιλιάδες ακόμα πολιτικούς εξόριστους που τιμωρήθηκαν για τις πεποιθήσεις τους, ο συνθέτης έχασε το 1949 όλες τις σημειώσεις και τα ολοκληρωμένα έργα που είχε συνθέσει νωρίτερα στην Ικαρία . «Στη Μακρόνησο χάθηκαν όλα τα αντίγραφα, γιατί εκεί απαγορευόταν να έχουμε γραφτά. Και τα ‘χανε πάρει όλα, τα είχανε βάλει κάτω στην παραλία, φύσηξε μια μέρα μια άλλη θύελλα, άνοιξε τα μπαούλα, πήρε τις νότες μου όλες ο άνεμος, γέμισαν τα συρματοπλέγματα με νότες…» (Βλ. σχ. δημοσίευμα της Ελευθεροτυπίας με τίτλο: Μίκης: «Μια ατομική βόμβα θα εξάγνιζε τη Μακρόνησο», ημ. εκδ. 08.09.2013). Όμως, όπως σημειώνει ο ίδιος ο Θεοδωράκης στην αυτοβιογραφία του (Οι δρόμοι του Αρχάγγελου,τ.Α’, σ.453), οι νότες βρίσκονταν στο κεφάλι του. Έτσι, παράλληλα με το χτίσιμο φούρνων με το οποίο είχε επιφορτιστεί εκείνος «έχτιζε» και Συμφωνία. Μάλιστα, μια μεγάλη θύελλα έδωσε στις νότες του μια νέα διάσταση.

    «Οι ήχοι της θύελλας, όπως οι ήχοι της μάχης, είναι πρωτοφανείς και αποκαλυπτικοί για το μουσικό αυτί. Στη μάχη έχουμε πολυρρυθμική πολυχρωμία. Ηχητική φυσικά. Στη θύελλα κυριαρχεί το αρμονικό στοιχείο. Δηλαδή, πολλοί ήχοι που κινούνται παράλληλα. Ο ήχος της θάλασσας. Κυματιστός. Αυτός σαν θεμέλιο και από πάνω του αυτό που αποκάλεσα μουγκρητό. Ο μυκηθμός που υπάρχει στη ρίζα του ανέμου που προχωρεί με ταχύτητα, πάνω από την επιφάνεια νερών και της γης . Και μετά έχουμε τα διάφορα στρώματα των ανέμων που όσο ανυψώνονται τόσο οξύνεται και ο ήχος τους. Γνώρισα και μια Τρίτη ηχητική διάσταση όταν, ύστερα από λίγο καιρό, στη χαράδρα του Πρώτου Τάγματος, χίλιοι περίπου άνδρες ούρλιαζαν όλοι μαζί. Αυτή η ηχητική όμως για τον ανθρώπινο εγκέφαλο ήταν ασύλληπτη και επομένως άχρηστη στη μουσική σύνθεση».

    Επηρεασμένος από αυτές τις «βιοφυσικές σπουδές», ο Θεοδωράκης ξαναγράφει από την αρχή το Ελεγείο και θρήνος στον Βασίλη Ζάννο και ξαναβάζει τα θεμέλια της Πρώτης Συμφωνίας. Αργότερα αποσπάσματα της Πρώτης Συμφωνίας, τα σχέδια από το Ελεγείο και ένα έργο του Σοστακόβιτς (Πέμπτη Συμφωνία) παρουσιάστηκαν στην πρώτη «λαϊκή» συναυλία του συνθέτη με συμφωνικό όμως περιεχόμενο. Η μοναδική αυτή συναυλία δόθηκε στη σκηνή των στρατηγών. Εκτός από την αθρόα παρουσία του «φιλόμουσου κοινού» καθοριστική για τη επιτυχία του εγχειρήματος ήταν η δράση των …τσιλιαδόρων.

    * Οι φωτογραφίες έχουν αντληθεί από την εφημερίδα “Ελευθεροτυπία”

  • Embed Videos:

    https://www.youtube.com/watch?v=uuSjN2c1MaE

    https://www.youtube.com/watch?v=GQhgMYFo4mM

    https://www.youtube.com/watch?v=V3y2g1Dr4AM

    Authored by Expert: No
  • No Records Found

    Sorry, no records were found. Please adjust your search criteria and try again.

    Google Map Not Loaded

    Sorry, unable to load Google Maps API.

  • Authored by Expert: No