Τσικνοπέμπτη – Ο Γάμος της Γιαννούλας της Κουλουρούς

  • γγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγ
  • γιαννουλα
  • 747339-1
  • 1213721-1
  • 1666293
  • giannoula-8-2
  • giannoyla-h-koulourou1988a-2
  • vkpkdngsek54de0b49227c6-2
  • exyjqtwtha56d6c0e33b339-1
  • edzxxumhtb54bfa299e9425
  • gbulkeftev54bfa3588410f
  • ttgwxobjst54bfa39614fc5
  • γγγγγ
  • γγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγγ


Listed by Zacharopoulou Kleanthi - Lykoudi Konstantza
Place Category: FolklorePlace Tags: καρναβάλι, Πάτρα, and Τσικνοπέμπτη

Profile
Profile
More Info
Photos
Embed Videos
Map
Reviews
Related Listing
Authored by Expert
  • ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ
    Ιδιαίτερη περίπτωση αποτελεί ο εορτασμός της στην Πάτρα κατά τη διάρκεια του Πατρινού καρναβαλιού, όπου εκατοντάδες Πατρινοί από το μεσημέρι της Τσικνοπέμπτης στήνουν ψησταριές σε κάθε σημείο της πόλης, ακόμα και έξω από τα καταστήματά τους. Τοπικά δρώμενα “ο γάμος της Γιαννούλας της κουλουρούς” και “τα Τριτάκεια του Λάζαρη”. Το επίκεντρο των εκδηλώσεων είναι η Άνω Πόλη, η παλιά συνοικία Τάσι και κυρίως η πλατεία 25ης Μαρτίου και οι δρόμοι γύρω από αυτή. Λαϊκά και καρναβαλικά δρώμενα, μουσικές κομπανίες συμπληρώνουν τη βραδιά της άφθονης κατανάλωσης ψητού κρέατος και οινοποσίας.

    Ο ΓΑΜΟΣ ΤΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΣ ΤΗΣ ΚΟΥΛΟΥΡΟΥΣ
    Ο λαϊκός τύπος που είχε συνδεθεί περισσότερο από κάθε άλλον με το Καρναβάλι της Πάτρας στα χρόνια του μεσοπολέμου ήταν η Γιαννούλα η κουλουρού. Ήταν μια μεσόκοπη τότε γυναίκα, αγνώστου καταγωγής και πατρότητας. Ζούσε πουλώντας κουλούρια. Ήταν οξύθυμη και βλασφημούσε. Όταν θύμωνε σήκωνε τα φουστάνια της και έδειχνε τα μακριά δαντελωτά βρακιά της. Άγνωστο από πότε και πώς της είχε γίνει έμμονη ιδέα ότι… «είναι δούκισσα της Αμερικής, αρραβωνιασμένη με τον πρόεδρο Ιούλσο (τον Ουίλσον εννοούσε) που είναι ερωτευμένος μαζί της και θα έρθει στην Πάτρα, για να στεφανωθούν». Αυτή την τρέλα της καλλιεργούσαν ολοχρονίς οι ντορατζήδες της Απά¬νω Χώρας και η γειτονιά της. Και την τελευταία ή την προτελευ¬ταία Κυριακή του Καρναβαλιού γινόταν ο μεγάλος ντόρος — ο γάμος της Γιαννούλας — στον οποίο έπαιρνε μέρος κατά κάποιο τρόπο όλη σχεδόν η πόλη. Ας περιγράψουμε την «τελετή»:
    Κατά τις 11 το πρωί, ή τις 3 το απόγευμα στο σπίτι της Γιαννούλας συγκεντρώνονται οι γειτόνισσες της και άλλες γυ¬ναίκες και τη ντύνουν νύφη. Εκτός από τα άλλα στολίδια της φορούν και… τα παράσημα (στρογγυλά τενεκεδάκια κρεμασμέ¬να από σπόγγους) που υποτίθεται ότι είχε στείλει ο αγαπημένος της Ιούλσος. Πριν τελειώσει το ντύσιμο της νύφης, καταφθά¬νουν με νταούλια και άλλα όρ¬γανα ο «κουμπάρος» και η πα¬ρέα του. Το ρόλο του κουμπάρου τον αναλαμβάνει ο Περικλής Γιογκαράκης (γνωστός ντορατζής). Τον συνοδεύουν και πρω¬τοστατούν στον ντόρο οι Μή¬τσος Καρατζάς, Σπύρος Παναγόπουλος, Βασίλης Γενναίος, Πα¬ναγιώτης Μαντέλης και άλλοι. Σχηματίζεται τότε πομπή και ξεκινάει για το λιμάνι. Η νύφη, οι παράνυφες, ο κουμπάρος και τα όργανα ανεβαίνουν σε κάρα της καθαριότητας. Ακολουθεί μεγά¬λο πλήθος πεζών που κάνουν απερίγραπτο σαματά. Όταν η πομπή φθάνει στην παραλία, η¬χούν οι σειρήνες των πλοίων (είχαν … μυηθεί και οι πλοίαρ¬χοι). Από ένα από αυτά ξεκινάει η βάρκα που φέρνει τον αναμε-νόμενο νυμφίο, τον Ιούλσο. Τον ρόλο αυτόν αναλαμβάνει συνή¬θως ένας γλεντζές από το Τάσι, ο κακόφημος πασίγνωστος Πατρώνης. Ο Ιούλσος έχει ψεύτικες φαβορίτες, φοράει μια κι¬τρινισμένη παλιά ρεντιγκότα και ψηλό καπέλο. Κρατάει στο ένα χέρι μια μπουκάλα κρασί και στο άλλο μια βαλίτζα γιομάτη εφη¬μερίδες της οκάς. Στο σημείο όπου αποβιβάζεται, ναύτες του Λιμεναρχείου του αποδίδουν τιμές (Μυημένος και ο λιμενάρχης. Ο Ιούλσος με γοργό βηματισμό κατευθύνεται προς την «πολυαγαπημένη» του και πέφτει στην αγκαλιά της Γιαννούλας, η οποία δακρύζει από τη συγκίνηση και μένει άφωνη. Σχηματίζεται τώρα η γαμήλια πομπή και επιστρέφουν όλοι στο Τάσι. Στο δρόμο από όπου περνάνε, τους ρίχνουν από μπαλκόνια και παράθυρα ρύζι και κουφέτα. Η πομπή καταλήγει στο σπίτι της Γιαννούλας. Εδώ στήνουν χορό περιμένοντας τους… παπάδες που θα βλογήσουν τα στέφανα. Πριν όμως απ’ αυτούς παρουσιάζονται δύο χωροφύλακες. Κατευθύνονται προς το ζεύγος, αποσπούν από Γην αγκαλιά της Γιαννούλας τον Ιούλσο και τον συλλαμβάνουν επειδή … δεν ήταν εν τάξει το διαβατήριο του. (Κάθε φορά με άλλη αιτία). Καθώς οι χωροφύλακες φεύγουν με τον Ιούλσο, και η Γιαννούλα αρχίζει να τραβάει τα μαλλιά της και να κλαίει σπαρακτικά. Αυτό ήταν το σκληρό τέλος του αποκριάτικου αυτού ντό¬ρου, τέλος που καμιά φορά είχε και βάρβαρη συνέχεια, καθώς βρίσκονταν κάποιοι άξεστοι που πετούσαν στη δυστυχισμένη κουλουρού λεμονόκουπες και πατσαβούρες.
    Από την άλλη μέρα όλοι με κάθε λογής ψέμα προσπαθούν ν απαλύνουν τον πόνο της Γιαννούλας, αλλά δεν παύουν να καλλιεργούν ολοχρονίς την τρέλα της. Εκτός από όσα της έλεγαν προφορικώς, της έστελναν και γράμματα, προερχόμενα δήθεν από τον πρόεδρο Ουίλσον. Σ’ ένα απ’ αυτά ο αγαπημένος Ιούλσος της γνώριζε ότι της στέλνει γοβάκια… από ξυπολη-Γόδερμα. Σε άλλο της ανακοίνωσε ότι… βάφτισε τον υιό του (ίαοιλιά της Αμερικής και προς τιμήν της τον ονόμασε Γιάννουλ. Αυτά τα γράμματα τα φύλαγε η Γιαννούλα σε ένα μπαούλο και βρέθηκαν μετά το θάνατο της. Επειδή δεν είχε κληρονόμους, τα πράγματα της περιήλθαν στο ελληνικό δημόσιο. Κάποιος υ¬πάλληλος είδε τις επιστολές, αντέγραψε μία (που είχε ημερο¬μηνία 23 Οκτ.1923) και την έδωσε σε δημοσιογράφο που την δημοσίευσε σε πατρινή εφημερίδα.

    Μπορεί η Γιαννούλα να έχει μια δική της ξεχωριστή θέση στα πατρινά πρωτότυπα, από τα φραστικά μέχρι τα εικαστικά, αλλά ελάχιστοι από μας γνωρίζουμε πραγματικά, ποιά ήταν αυτή η περίφημη κουλουρού που καθε Τσικνοπέμπτη την παίρνουμε από πίσω για να πάμε να την παραδώσουμε νύφη σε έναν τύπο που κάνει εμφάνιση με το καλό- συνήθως ναυτικό- κοστούμι του και την πάμε συνοδεία μέχρι το μώλο μήπως χάσει το …δρόμο.
    Η ζωή της Γιαννούλας της Κουλουρούς – έγινε ταινία μικρού μήκους από τον Πατρινό σκηνοθέτη Τότη Φαφούτη και ανέβηκε και στο σανίδι του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας – ήταν ένα γλυκόπικρο λικέρ, με πολλές προεκτάσεις σε ό,τι αφορά την τραγικότητα του προσώπου και τον εμπαιγμό που είχε υποστεί ως διαταραγμένη προσωπικότητα από μια εποχή που έκανε ντόρο με τους “χαζούληδες¨και τους ιδιόρυθμους, τους οποίους ωστόσο με έναν δικό της τρόπο αγαπούσε αν και συστηματικά ενέπαιζε.

    Πηγές:
    Π. Χαλούλος, Πατρινό Kαρναβάλι, “Ο γάμος της Γιαννούλας της κουλουρούς”, εκδόσεις Το δόντι, 2011
    www.patrasevents.gr/article/151538-patra-ti-tha-doume-ston-fetino-gamo-ti-giannoula-ti-koulourou-poie-oi-kenotomieς, Αχαϊκές εκδόσεις, 1987
    http://www.thebest.gr/news/index/viewStory/311841
    Η Γιαννούλα η Κουλουρού (Καρναβάλι της Πάτρας Ν.Ε. Πολίτη, Αχαϊκές Εκδόσεις)

  • Embed Videos:

    https://www.youtube.com/watch?v=ZZRfPZ1ospY

    Authored by Expert: No
  • No Records Found

    Sorry, no records were found. Please adjust your search criteria and try again.

    Google Map Not Loaded

    Sorry, unable to load Google Maps API.

  • 1 Review on “Τσικνοπέμπτη – Ο Γάμος της Γιαννούλας της Κουλουρούς”

    1. Cultural Technology Dimitrios Koukopoulos Τσικνοπέμπτη - Ο Γάμος της Γιαννούλας της Κουλουρούς
      Overall Rating:
      1
      rating iconrating iconrating iconrating iconrating icon

      Υπάρχουν κάποιες πηγές? Καλό είναι το σημείο να μπαίνει σε συγκεκριμένη διεύθυνση όπου κυρίως γίνεται ένα γεγονός.

    Leave a Review

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Authored by Expert: No