Αμφιάρειο / Αμφιαράειο

  • images-2
  • αρχείο-λήψης-2
  • αρχείο-λήψης-3
  • images-3
  • images-2-1
  • images-1-2
  • αρχείο-λήψης-3-1


Listed by ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΛΙΘΑΔΙΩΤΗ
Place Category: Archaeology and ArchitecturePlace Tags: Αρχαιολογία

Profile
Profile
More Info
Photos
Map
Reviews
Related Listing
Authored by Expert
  • Το Αμφιάρειο ή αλλιώς Αμφιαράειο βρίσκεται στο Κάλαμο Ωρωπού , περίπου 50χλμ. έξω από την Αθήνα.

    Τα αίτια της δημιουργίας του εξιστορούνται κι από τον Αισχύλο στο έργο « Επτά επί Θήβας». Ο Αμφιάραος ήταν βασιλιάς του Άργους και σε μια μάχη προς την Αττική ο Δίας με τους κεραυνούς του τον έστειλε στον Άδη. Σε μικρό χρονικό διάστημα βγήκε στη γη της Θήβα σε ένα σημείο , όπου άυλιζε νερό . Έτσι έγινε χθόνιος θεός με ειδικότητα ως μάντης και ως θεραπευτής . Γύρω στο 5ο αιώνα π.Χ κάποιος Ορώπιος πήρε χρησμό να ιδρύσει ιερό στην τοποθεσία που αναφερόμαστε. Έτσι δημιουργήθηκε θεραπευτικός χώρος -στοά,μαζί με ιερό ,θέατρο, βάθρα αγαλμάτων ,αθλητικό στάδιο και συνοικία.

    Ο επισκέπτης που κατέφθανε στο θεραπευτήριο ζητούσε από τον θεό Αμφιάραο μέσω ονείρου να αποκαλυφθεί η ίαση της ασθένειας ή να γίνει επιτόπια θεραπεία. Δεν ήταν όμως τόσο απλό. Ο επισκέπτης πλήρωνε για να μπει μέσα, γραφόταν το όνομα του κι η πόλη που ερχόταν σε πινακίδα.Πρέπει να αναφερθεί πως οι άρρωστοι διέμεναν απέναντι από το θεραπευτήριο για την εγκοίμηση, σε μικρά δωμάτια ,οπού από πίσω βρισκόταν μια μεγάλη αγορά.Κατά την διαδικασία της εγκοίμησης ο επισκέπτης θυσίαζε ένα κριάρι ,έβγαζε το δέρμα κι κοιμοταν πάνω σε αυτό , όπου ή θα ονειρευόταν την θεραπεία ή θα θεραπευόταν κατά την διάρκεια της νύχτας. Αφού το όνειρο θα το ερμήνευε κάποιος ιερέας .Αν παρέμενε εκεί ο επισκέπτης , θα έπρεπε να πληρώσει νοσηλεία, διότι θα πέρναγε απέναντι στη στοά ,όπου του έλεγαν να περπατήσει επί κάποιες ώρες κατά μήκος της .Όταν ο άνθρωπος θεραπευόταν τότε άφηνε ένα νόμισμα στην πηγή του Αμφιάραου . Επίσης , κάθε άρρωστος έφτιαχνε ένα τάμα ,το οποίο απεικόνιζε το μέλος του σώματος που ήταν προς ίαση.

    -Το πρώτο κτίριο αριστερά από την σημερινή είσοδο είναι το Βάθρο Αγαλμάτων Εκεί τοποθετούνταν αγάλματα ,ανδριάντες και επιγραφές.
    -Από δεξιά υπάρχει ο ναός του Αμφιάραου ,όπου λατρεύονταν κι άλλες θεότητες .Ε Επίσης έξω από τον ναό βρισκόταν και το άγαλμα του Ρωμαίου στρατηγού Σύλλα.
    -Μπροστά από το ναό υπήρχε βωμός και τα λουτρά όπου βάζαν το μέρος του σώματος που ήταν προς ίαση. Το νερό αύλιζε από την ιερά πηγή ,όπου παίρναν του χρησμούς .
    -Μετά από το βάθρο αγαλμάτων υπάρχει η στοά ,όπου αριστερά ήταν χώρος για τους άνδρες κι δεξιά για τις γυναίκες . Εκεί ήταν ο θεραπευτικός χώρος των ασθενών.
    -Στο τελείωμα της στοάς βρισκόντουσαν τα λουτρά .Το νέρό των λουτρών μεταφερόταν αρχικά με κεραμιδένιους διάυλους ενώ αργότερα με μαρμάρινους, ενώ είχαν κι σύστημα καθαρισμού του νερού .
    -Πάνω από την στοά υπήρχε θέατρο που συνέλαβε στην ψυχική ίαση του ασθενούς . Υπήρχε δεξιά και αριστερή πάροδος αλλά και κυκλικά του 5 μαρμάρινες πολυθρόνες .Διεξάγονταν ποιητικοί και μουσικοί αγώνες κάθε πέμπτο χρόνο . Το όνομα της γιορτής ονομαζόταν «Μεγάλα Αμφιάρεια ». Διεξάγονταν και αθλητικοί αγώνες σε στάδιο που δεν έχει ανακαλυφθεί ακόμα.
    -Απέναντι από τους χώρους αυτούς υπάρχει η συνοικία. Οι επισκέπτες διέμεναν εκεί ,όπου πέρναγαν την διαδικασία της εγκοίμησης . Τα μικρά δωμάτια διαμονής χωρίζονταν σε θερινές κι χειμερινές για λόγους θερμοκρασίας. Μαζί υπήρχε αγορά με πλήθος καταστημάτων και ξενοδοχεία .Επίσης υπήρχε κλεψύδρα ,υδραυλικό ρολόι ,σύμφωνα με την οποία κρατούσαν χρόνο για τα λουτρά κι την θεραπεία.

    Την περίοδο αυτή ο Ωρωπός ήταν αυτόνομος. Το ιερό γνωρίζει μεγάλη άνθηση χάρης στην ευεργεσία του στρατηγού Λεύκιου Κορνήλιου Σύλλα. Ο Σύλλας μετά την νίκη του στη Βοιωτία επισκέφθηκε τα Αμφιάρεια , όπου εντυπωσιάστηκε από το θεραπευτήριο κι όχι μόνο ο Ωρωπός απαλλάχτηκε από την φορολογία αλλά κι πρόσφερε τα λεφτά από τις γύρω περιοχές και τα έσοδα από το λιμάνι του Ωρωπού για την συντήρηση του χώρου και την αναγέννηση των αγώνων. Στο ιερό ναό στήθηκε άγαλμα στο δικτάτορα Σύλλα ως ευεργέτη ενώ έχουν βρεθεί κι άλλες επιγραφές Ρωμαίωνν αξιωματικών.
    Οι θεραπευτικές ιδιότητες των λουτρών ήταν γνωστές κι μ.Χ ,συνεχίζοντας την λειτουργία τους .Πολλά όμως αγάλματα καταστράφηκαν από οπαδούς του Χριστιανισμού ενώ και πολλά μάρμαρα κτιρίων μεταφέρθηκαν για την οικοδόμηση εκκλησιών.

    Στις 18 Ιουνίου 1884 υπό διεύθυνση Σ. Φιντικλή και βοηθό Β.Λεονάρδο ξεκινάν οι ανασκαφές . Την επόμενη χρονιά η συνεργασία συνεχίστηκε με τον Wilhelm Doerpfeld ,ο οποίος έκανε το πρώτο τοπογραφικό σχέδιο του ιερού .Η ανασκαφή συνεχίστηκε μέχρι το 1929 .

    .

  • Authored by Expert: No
  • No Records Found

    Sorry, no records were found. Please adjust your search criteria and try again.

    Google Map Not Loaded

    Sorry, unable to load Google Maps API.

  • Leave a Review

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Authored by Expert: No